En hæklet dørstopper

7/16/2014

En hæklet dørstopper



Nu hvor vejret er så godt, er det lækkert at lufte ud og derfor kan man af og til få brug for en dørstopper.
Jeg fik en forespørgsel om jeg ikke kunne hækle eller strikke en til formålet, så jeg fik den ide, at jeg ville hækle rundt om en brosten. 
Det skulle dog ikke være en mormor firkant, så jeg kiggede i bøger, på instagram og på nettet for at finde inspiration og fandt så denne blomst, som er meget nem at hækle. 
Jeg valgte et bomuldsgarn, som var lidt tykt, så det får et grovt og rustikt udtryk. 


Hæklet blomst
Materialer: "Victoria" fra Marks & Kattens. Hæklenål nr. 4. Stoppenål. 
• Hækl 4 lm og sæt dem til en ring med 1 km.
1.omg: 3 lm (= 1 st), * 1 lm, 1 st om ringen *, gtg *-* 7 gange og slut med 1 lm og 1 km i 3. lm i beg af omg = 8 st på omg.
2.omg: 3 lm (= 1 st), * 3 lm, 1 st i næste st *, gtg *-* 7 gange og slut med 3 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg = 8 st på omg.
3.omg: Hækl sådan i hver lm-bue: 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 st, 1 lm og 1 fm. Slut med 1 km i 1. fmi beg af omg = 8 blade på omg.
Hækl 5 blomster magen til. 
Hæft de midterste tråde. De andre bruges til at sy bladene sammen. 
Montering: sy to blade sammen i hver side. Når man kommer til sidste blad kommer man brostenen ind i midten og syr de sidste blade sammen oh voilà har man en hæklet dørstopper :-)



Etiketter: , , , ,

1 kommentarer:

Klokken 7/17/2014 , Blogger Louise Vidkjær sagde ...

Sikke en god ide! Den tror jeg lige at jeg kopierer :-)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start